Halki yhden Suomen suurimmista kallioleikkauksista

”Valtatie, Nelostie, etelästä pohjoiseen”, lauloi Pasi Kaunistokin aikanaan. Nyt tuota valtatietä uudistetaan, ja tämä tapahtuu osittain aivan Meltexin takapihalla Jyväskylässä. Kyseessä on Destian moottoritietyömaa Valtatie 4 Kirri-Tikkakoski, joka aloitettiin keväällä 2019, ja syksyllä 2023 pitäisi kaiken olla valmista.

Ykköslohkolla, kun lähdetään Kirristä, tulee 6,5 kilometriä ihan uutta moottoritietä. Lisäksi vanhaa Nelostietä kunnostetaan. Koko pätkä on 17 kilometriä”, kertoo työmaapäällikkö Ari-Pekka Olkkonen Destialta. Urakka on jaettu neljään lohkoon ja lisäksi tulee sillat. Olkkonen ja työnjohtaja Olli Tiainen työskentelevät ykköslohkolla. Lisäksi muilla lohkoilla on 2-3 työnjohtajaa. ”Tämän jälkeen pääsee helpommin Hirvaskankaan huutokaupalle”, vitsailevat miehet viitateen televisiostakin tuttuun huutokauppaan. Uudistuksen varsinaiset syyt löytyvät kuitenkin siitä, että nykyinen Nelostie on tukkoinen ja ahdas. Urakan myötä siihen tuskaan saadaan kuitenkin parannusta. ”Jos tullaan Tampereen suunnasta (Muuramesta) Äänekosken pohjoispuolelle ja siitä ohituskaistoja pitkin suoraa tienpätkää Ouluun, niin vanhan Keski-Suomen rajalle on tulevaisuudessa hyvä yhtenäinen pätkä liikkua ja kulkea”, Olkkonen sanoo. ”Liikennemäärät ovat Nelostiellä kovat, ja näillä painoilla sekä liikennemäärillä alkavat tiet olla loppuun kalutut.” Työmaa pitää sisällään kallioleikkauksen, vesistösiltoja, eritasoliittymiä ja ramppisiltoja. Varsinkin kallioleikkaus on vaikuttava. ”Voisi kuvitella, että he, jotka ajavat tässä läpikulkuliikennettä, niin tuo kallioleikkaus jää kyllä mieleen. Sitten aikanaan, kun kaikki on valmista”, kertoo Olkkonen. ”Harvassa paikassa Suomessa on noin korkeaa ja pitkää kallioleikkausta. Se on 30 metriä korkea, jos ei Suomen suurin, niin yksi suurimmista.”

Tehdas ja keskusvarasto nurkan takana

Meltex on toimittanut Destian työmaalle suodatinkangasta, hulevesilinjoihin putkea sekä kaivoja. Toimitettavien suodatinkankaiden kokonaismäärä on puolen miljoonan ja miljoonan neliön välillä. Yksi rekka kuljettaa noin 30 000 neliötä, joten melkoinen läjä kangasta on kysymyksessä. ”On kätevää, kun on tehdas ja keskusvarasto nurkan takana”, hymyilee Olkkonen. Meltexin yritysmyyjän, Jukka Sorvojan, kautta Destian on kätevä hankkia putkitarviketta ja kaivotarviketta nopeisiin tarpeisiin. ”Mie soitan Jukalle, että nyt alkaisi olla laari tyhjä ja äkkiä pitäisi saada. Ollaan vuosia tehty muidenkin hankkeiden parissa Jyvässeudulla töitä, eli talot ja äijät ovat tuttuja.” ”Meidän puolelta se voisi kyllä olla vähän enempi ennakoivaa. Mutta sanoisin, että aika mutkatonta”, Olkkonen kehuu. Sorvojan mukaan yhteyttä pidetään kuitenkin yllä puolin ja toisin, kuten toimivassa yhteistyössä kuuluukin. ”Oon pyrkinyt itsekin siihen, että ollaan koiteltu välillä vähän kalastella ja herätellä. Tiedetään meidän päässä kuitenkin tavarantoimittajan tilanne ja jos yhtään pystyy ennakoimaan, niin on sitten vähemmän kaikkea show’ta ja hämmentämistä.” Täysien suodatinkangasrekkojen toimitus tehtailta työmaalle kestää noin viikon. ”Kun meiltä tuloo puhelimella tai jollain savumerkillä tilausta, että kohtapuolin tarvittais, niin sovitusti on tavara aina tullut tontille”, kertoo Olkkonen. Meltex on Jyvässeudulla monessa projektissa Destian kanssa tekemisissä, ja valtakunnallisesti Destialla on monia isoja ja pienempiä hankkeita, joissa Meltex on mukana. Asiakasta halutaan palvella ja olla käytettävissä, oli se hätä iso taikka pieni. ”Pitää olla täälläkin päässä tietoisuus siitä hektisyydestä mikä työmaalla on. Minä ainakin olen tietoinen, että siellä työmaalla on muitakin asioita kuin tilata sitä rättiä tai jotakin muuta. Pitää olla aktiivinen heidän suuntaansa ja jos ei oo kuulunut mitään, niin kysellä perään. Kun nostaa kissan pöydälle, niin asia lähtee rullaamaan”, Sorvoja sanoo. ”Ja sitten me vastataan, että hyvä kun soitit, olikin just mielessä”, nauraa Olkkonen.

Räjähdyksiä ja sydämentykytyksiä

Koska aivan Meltexin tehtaan kupeessa louhitaan isoja määriä maata ja samalla tuotanto on koko ajan käynnissä, niin tehtaan pihapiirissä on mm. tärinämittareita. Mittareiden mukaan mitään poikkeavaa ei ole ilmennyt, mutta varotoimien on oltava aikamoiset, koska ympärillä on paljon ihmisiä. Myös urakan Facebook-sivulla ilmoitetaan aina muutamaa päivää aiemmin aikahaarukka, milloin tullaan räjäyttelemään. ”Saman kallion päällä kun ollaan, niin kyllä se aina jymähtää. Itsekin muistan yhden paukun, kun en muistanut yhtään, että kohta jysähtää. Kyllä siinä yksi sydämenlyönti varmaan jäi välistä”, Sorvoja naureskelee. ”Ei se häiritse kuitenkaan myymälän päivittäistä elämää, varoajat joudutaan totta kai odottelemaan tavaran tuomisessa ja noudoissa, mutta eiköhän tuo ole kaikille paikallisille tuttu projekti. Ihmiset kyllä tietävät”, kertoo myymäläpäällikkö Arttu Natunen Meltexiltä. Natusen ja Sorvojan mukaan Meltexillä on kova intressi auttaa kaikessa missä vain voi. Mahdolliset haasteet pyritään ratkomaan ja asiakasta palvelemaan. ”On meillekin hyvä referenssi olla mukana tällaisessa projektissa, ja halutaan olla osana sitä niin paljon kuin pystytään”, Sorvoja sanoo. Meltex Jyväskylän sijainti Palokassa Puuppolantiellä on myöskin Destian mieleen. ”Keski-Suomessa kun tehdään rakentamista väylä- tai kunnossapitoliiketoiminnan puolella, niin tämä on optimaalinen paikka. Tässä lähiympäristössä tämä Jyvässeudun rakentaminen valtaosin on, ja Meltex on käytännössä keskellä, oli sitten laidalla tai toisella. Tänne on hyvät kulkuyhteydet ja helppo tulla”, kertoo Olkkonen. ”Ja tiedetään, että aina kun paukahtaa, niin kohta tarvitaan mattoa”, Sorvoja hymyilee.