Kehä I kokee parannuksen – Ihmisille ja liito-oraville omat väylät

Kehä I on yksi Suomen vilkkaiten liikennöidyistä teistä, ellei vilkkain. Sen kyljessä on myös Natura-alue, mutta käsi kädessä ja hyvässä sovussa kulkevat sekä ihmiset että eläimet. Loka-marraskuussa 2019 Kehällä alkoi Laajalahti-hanke, jonka tavoite on saada liikennevaloja pois, tukkimasta Kehää. Samalla saadaan kolme kaistaa kumpaankin suuntaan.

"Turvesuontien ja Kurkijoentien liittymissä oli ennen liikennevalot. Nyt liikennevalot poistuvat, ja Kurkijoentielle tulee ylikulkusilta sekä Turvesuontielle eritasoliittymä”, kertoo työpäällikkö Teemu Palosaari GRK Infra Oy:stä. ”Lisäksi Raide-Jokerille tehdään ratapenkkaa ja RaideJokeri-silta Kehän yli.” Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Tien varrelle tehdään myös paljon meluaitoja, ettei ihmisille tule melusaasteita. On iso osa urakkaa, kun koko matkalle tulee melusuojaukset. Urakkapätkän pituus on hieman yli kaksi kilometriä, ja urakka-aikaa syksylle 2021. ”Jos toinen talvi suosii, niin voi olla aikaisemminkin valmis”, Palosaari pohtii.

Puut, linnut ja oravat tärkeitä

Luontoarvot otetaan Kehä I Laajalahti -hankkeessa tarkasti huomioon, sillä Laajalahdella on Natura-alue. Muun muassa Elfvikin vanhojen metsien suojelualueen puiden säilyttämiseen kiinnitetään erityishuomiota, eikä lintujen pesimäaikaan tehdä erityisen meluavia töitä. Suurta roolia hankkeessa näyttelevät myös liito-oravat. ”Liito-oraville järjestetään oma väylä, eli löytyy pisteitä, joista ne pääsevät liikkumaan. Laitellaan kelopuita ja tehdään niille omat systeemit, että pääsevät Kehän yli”, sanoo Palosaari. Kyseessä on tärkeä asia, koska Otaniemen Natura-alueella on liito-oravien pesäpuita. ”Siellä täytyy olla liito-oraville todistettu reitti, että ne pääsevät kulkemaan. Jos niitä alkaa harmittaa, niin täytyy olla mahdollisuus karata paikalta pois.” Kun hankkeen alussa jouduttiin kaatamaan puita Natura-alueen vierestä, löytyi sieltä haapapuita, joissa oli koloja. ”Ympäristöihminen kävi kuvaamassa puut sitä mukaa kun niitä kaadettiin, ettei ole oravia pesässä. Ei ollut kettu kolossa niin sanotusti”, Palosaari nauraa.

Ruuhkat purkautuneet

Parannuskohteen ohi kulkee 60 - 70 000 autoa vuorokaudessa, mutta pahimmat ruuhkat ovat jo purkautuneet, koska liikennevalot purettiin pois. ”Kun Otaniemestä tuli aiemmin liikennevaloihin, niin joka iltapäivä oli sellainen 15 minuutin jonotus. Nyt kun tehtiin työmaa-aikainen kaksikaistainen ympyrä, niin sen jälkeen ei ole ollut yhtään ruuhkaa koko matkalla”, kertoo Palosaari. ”Kehä I on Suomen pääväylä, eihän siellä nyt enää kuulu olla liikennevaloja.” Meltex toimittaa Kehä I Laajalahti -hankkeeseen muun muassa valaistusten kaapelisuojaputket ja sadevesilinjat, eli kuivatukseen liittyvät materiaalit, kaivot sekä putket. ”Sadevesijärjestelmät tulee. Tehtiin iso hulevesierotusallas, jonne ohjataan kaivojen kautta kaikki alueen sadevedet”, Palosaari sanoo. ”Ja patokaivo löytyy, eli jos vaikka öljyrekka kaatuu, niin öljyt eivät karkaa sadevesilinjoja pitkin Natura-alueelle ja mereen. Jos niin käy, kerääntyy öljy altaaseen ja jää sinne.” Meltexin kautta työmaalle on saatu myös suodatinkankaat sekä väliaikainen työaikainen vesilinja.

”Hurtilla huumorilla, vapaammalla fiiliksellä”

Osittain tavallista kuumempi kesä ei ole työmiehiä haitannut. Joka kesälle osuu aina hellejakso, tosin kesällä 2020 oli ehkä jopa tavallista kuumempi välillä. ”Kyllähän meidän täytyy tuonne koppeihin vissyä roudata, sitä ei saa Meltexiltä”, virnuilee Palosaari. Palosaari ja Meltexin Toni Haapaniemi ovat tehneet yhteistyötä yli 10 vuotta. Ihmissuhteet ovat miesten mukaan työelämässäkin tärkeitä, asioita saa edistettyä ja työt pystyy tekemään helpommin. ”On paljon kivampaa kaikille, kun välillä voi hurtilla huumorillakin toimia”, Haapaniemi hymyilee. ”Voi tätä virallisemminkin tehdä, mutta se ei oo meidän tyyli. Tykätään tehdä vähän vapaammalla fiiliksellä”, komppaa Palosaari. GRK Infra Oy:n Teemu Palosaaren mukaan Meltexin hintataso on hyvä, ja tavaran sekä palvelun saa myös nopeasti. ”Näin maarakentajana oon ite semmonen, ettei jaksais miettiä monta viikkoa etukäteen, että mitä mä kolmen viikon päästä tarviin. Mieluummin silleen, että tiedän huomenna tai ylihuomenna tarvitsevani jotain ja voin soittaa, että teillä sitä putkea siellä varmaan on, mä tarvitsisin sitä.” Kehä I:n työmaan kaltaisella alueella töitä riittää, ja hälytys muualle voi tulla nopeallakin varoitusajalla. ”Yhtä viikkoa rakennetaan ja vähän seuraavaa voidaan miettiä. Tehdään pienillä resursseilla tehokkaasti ja ollaan mukautuvia. Jos jossain päin urakkaa tulee ongelma, niin voidaan lähteä jonnekin muualle. Päätavaraa saa ihan päivän varoitusajalla, se on meille iso asia”, Palosaari kiittelee. Meltex ja GRK Infra Oy tekevät paljon yhteistyötä ympäri Suomen. ”Veikkolaan ja Kivenlahteen on kohteet menossa. Muuallakin Suomessa toimitaan, sillä esim. Simossa on iso projekti käynnissä. Ja Raja-Joosepin kohde alkoi juuri tovi sitten, eli ympäri Suomen tehdään. Jyväskylän Palokassa työmaa on ihan naapurissa Puuppolantie 220:ssa, sillä meidän tehtaan osoite on Puuppolantie 111”, kertoo Haapaniemi. ”En tiedä miten siellä pohjoisessa, tuskin kuitenkaan jos tänään tilaa Raja-Jooseppiin, niin aamulla on vielä tavaraa?”, Teemu Palosaari hymyilee vierestä. ”Kuskilla ei perhana riitä tunnit ajaa. Menee pari päivää, että saa sinne rekan tehtaalta, joten siellä pohjoisessa täytyy miettiä vähän enemmän”, vastaa Haapaniemi. ”Täällä PK-seudulla pystytään kuitenkin tilanteen mukaan hyvin soveltamaan. Yleensä seuraavana päivänä saa tavaran, tai pystyy sen toki noutamaankin.” Haapaniemen ja Palosaaren mukaan heidän yhteistyönsä on siinä mielessä vielä vanhoillista, että yhteydenpito tapahtuu vanhan liiton malliin puhelimella, eikä sähköpostilla. ”Se on liian vaikeeta”, Palosaari nauraa.