Lahden uusi valtatie on suurin Suomessa käynnissä oleva väylähanke, joka rakentuu Meltexin muovituotteilla.

Kolme tasoliittymää, kaksi tunnelia, useita siltoja ja meluvalleja. Valtatie 12:n Lahden eteläisen kehätien rakentaminen on mittava hanke, joka on ollut vireillä Lahdessa ja Hollolassa jo kymmeniä vuosia. Vuonna 2017 hanke päästiin viimein käynnistämään, ja pian käynnistettiin myös Meltexin autot kohti Lahtea. Valtatie 12 on kokonaisuutena tällä hetkellä suurin Suomessa käynnissä oleva väylähanke. Se koostuu kolmesta osasta, joista osa 1B on Lahden eteläisen kehätien Lahden pään rakentaminen. Tämän osan toteuttajana toimiva Skanska kilpailutti tavarantoimittajia ja lopulta muovituotteiden toimittajaksi valikoitui Meltex, joka vakuutti sekä toimitusvarmuudella että tuotteiden hinta-laatusuhteella. Urakan toteuttaa VALTARI-allianssi, jossa ovat mukana Skanskan lisäksi suunnittelijana Pöyry Oy ja tilaajina Väylävirasto ja Lahti sekä Hollola. Projektin toteutus alkoi toukokuussa 2018 ja kokonaisuus on tarkoitus avata liikenteelle vuoden 2020 lopussa. Tarve uudelle valtatielle oli suuri, sillä vanha tie kulkee Hollolan ja Lahden keskustojen läpi ja esti kaupunkien kehittämisen. Lisäksi raskas liikenne muodosti ison riskin pohjavesialueille. ”Tämä on vaativa urakka, sillä työmaan ympärillä asuu paljon ihmisiä. Hanke on myös harvinaisen pitkäkestoinen. Tuskin tällaista tulee enää toiste toteutettavaksi”, vastaava työnjohtaja Timo Takala Skanskasta kertoo.

Muoviputki poikineen matkaa Lahteen

Vt 12 on harvinaislaatuinen projekti niin VALTARI -allianssille kuin Meltexillekin. Urakka on pitkäkestoinen ja sisältää paljon erilaista rakentamista. VALTARI-osuuden tavoitehinta on 172 miljoonaa euroa. Osuuden kokonaismitta on vain 4,5 kilometriä, mutta sen varrelle rakennetaan niin pohjavahvistuksia, tunneleita, tasoliittymiä kuin meluvallejakin. Meltex toimittaa työmaille muovituotteita eli muoviputkia, muovikaivoja. ”Toimitamme myös salaojaputkia, sadevesiviemäreitä, vesijohtoja, paineellisia vesijohtoja, rumpuputkia, kaapelinsuojaputkia. Sitten on muovikaivoja salaojille ja sadevesille”, projektista vastaava myyntipäällikkö Toni Haapaniemi kertoo. ”Betonitunnelin rakentamiseen liikuntasaumanauhoja ja muitakin valutuotteita. Louhittuun tunneliin on mennyt injektointimansetteja ja vesien hallintaan poistovesilinjoja. On tärkeää, että porausten aikana vesi kulkeutuu tunneliin ja myös sieltä pois.” Haapaniemi on hoitanut Meltexissä projektin hallinnoinnin tarjousvaiheesta asti. Hän käsittelee asiakkaan tekemät päivittäiset tilaukset ja toimii yhteyshenkilönä työmaalle. Kevät on Haapaniemelle kiireisintä aikaa, kun tavaraa kulkee tehtaalta työmaalle lähes viikoittain. ”Tämä on meille yksittäisenä projektina iso euromääräisesti ja tavaramääräisesti. Emme me päivittäin tee tällaisia projekteja, mutta tulevaisuudessa tarkoitus on olla enemmänkin mukana tämänkokoisissa jutuissa.” Meltexille projekti on ainutlaatuinen myös kokonaisvaltaisuudessaan. Yleensä valtatieprojekteissa on eri toimittajia eri osa-alueille, mutta nyt Meltex pystyy tarjoamaan kohteeseen hyvin laajan tuoteskaalan. ”Harvoin on projekteissa noin montaa osaaluetta, kun tehdään siltoja, liittymiä ja tunneleita. Tämä on meille hyvin kokonaisvaltainen projekti, koska olemme mukana kaikilla osaalueilla”, Haapaniemi sanoo. Vaikka Haapaniemi on tehnyt uransa varrella paljon erilaisia projekteja, matkan varrella oppii aina jotakin uutta. ”Kaikki on sujunut todella hyvin. Aluksi sovimme tietyt toimitusajat tuotteille ja olemme pystyneet pitämään kiinni aikatauluista. Tuotannolle iso kiitos siitä, että ovat taipuneet välillä haasteellisissa tilanteissa hyviin suorituksiin.” Kesän 2019 aikana työmaalla tapahtuu paljon ja seuraavana kesänä vuorossa on viimeistelyä. Meltex valikoitui kilpailutuksessa toimittajaksi hinta-laatu-suhteella ja toimitusvarmuudella. Allianssimallissa suunnittelu etenee rakentamisen aikana ja sitä tehdään yhteistyössä kaikkien osapuolten kanssa. ”Valitsimme toimittajat ajoissa, jotta suunnitelmat voidaan tehdä heidän materiaaleihinsa sopiviksi. Suunnittelu tarkentuu matkan varrella”, vastaava työnjohtaja Takala kertoo. Työmaa on jaettu viiteen lohkoon ja suunnitelmat valmistuvat lohkoittain, joten kaikkia tuotteita ei pystytä tilaamaan kerralla. Työmaalla ei myöskään voida säilyttää liikaa tavaraa kerralla. ”Meltexin toimitukset ovat pelanneet hyvin. Kesäkuukausina yleensä toimitusajat venyvät, kun kaikki haluavat tilata tavara, mutta Meltexin toimitusaika on koko ajan pysynyt kohtuullisena. Saamme myös nopeasti vastauksia, jos tilauksista on kysyttävää tai niitä pitää muuttaa”, Takala kiittelee.

”Tämä on tällä hetkellä suurin Suomessa käynnissä oleva väylähanke”, kertoo vastaava työnjohtaja Timo Takala.