Täsmällisillä toimituksilla 140 000 neliötä geotekstiilejä

Tuhkamäki peittoon kuin elokuvissa

YIT, työpäällikkö Tomi Leppiniemi ja työnjohtaja Meelis Vimb

Geotekstiileistä ja bentoniittisavesta valmistettu bentoniittimatto on geokomposiitti, joka kastuessaan paisuu ja muuttuu paineen alla nestettä läpäisemättömäksi. Meltex toimitti vuoden 2016 juhannuksesta loppuvuoteen asti POLTE allianssin työmaalle Naantaliin bentoniittimattoa peräti kuuden hehtaarin alueelle.

Naantalissa Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n uuden voimalaitoksen kupeessa kohoaa rinne, joka tunnetaan nimellä Tuhkamäki. Tuhkamäki muotoiltiin ja päälle rakennettiin peittokerrokset tiivisrakenteineen.
- Sadevesien ohjaamisen vuoksi lentotuhkan päälle rakennettiin tiivisrakenne betoniittimatolla ja kuivatuskerroksella kertoo kohteen työpäällikkö Tomi Leppiniemi YIT:stä.

Lentotuhka on tuotetta jota syntyy, kun voimalaitos tuottaa lämpöä ja sähköä. Tuhkamäen peittäminen aloitettiin juhannuksena 2016 ja lokakuussa viimeisetkin matot saatiin asennettua.

- Mattojen levitys on painottui syksyyn, jolloin valtaosa matoista oli asennettu, Leppiniemi kertoo.

Itse työn rakenne menee siten, että ensin lentotuhka tasataan. Siihen päälle tulee bentoniittimatto, jonka päälle asennetaan salaojamatto.

- Lentotuhkan pinta pitää olla tasainen ja tiiveys sopiva.
 

30 rekkaa, yhteensä yli 140 000 m²


Kuten arvata saattaa, tarvitaan kuuden hehtaarin alueelle melkoisen monta rekkalastillista bentoniitti- sekä salaojamattoa.

- Työmaalle tuli 17 rekkaa bentoniittimattoa sekä salaojamattoa suurin piirtein 10 rekkaa, kertoo YIT:n työnjohtaja Meelis Vimb.

Tuhkamäelle kuljetettiin siis yli 70 000 neliömetriä molempia mattoja, yhteensä yli 140 000 neliömetriä.

Työmaalle tarvittiin bentoniittimattoa nimenomaan tiiveysvaatimusten vuoksi.

- Näin sadevedet eivät mene tuhkamäestä läpi, vaan ne ohjautuvat avo-ojiin kuten pitääkin, Leppiniemi sanoo.

Työmaalla on samaan aikaan töissä noin 5-10 henkilöä. Itse bentoniittimatto painaa sen verran paljon, että sitä ei aleta miestyönä levittää.

- Kaivinkoneessa on asennuslaite ja sitten kylkeen tarvitaan pari rakennusmiestä, jotka pitävät matosta alkuun kiinni. Kaivinkoneella asennetaan ylämäkeen ja samalla rakennusmiehet pitävät huolta, että saumojen limitys on kohdillaan ja matto menee suoraan, kuvailee Leppiniemi asennusprosessia.

Meltexin matot tuotiin Naantalin työmaalle tasaiseen tahtiin ja rekkakuorma kerrallaan, noin kahden-kolmen viikon välein. Syksyllä loppusuoran lähestyessä tahti oli toki hieman tiuhempaa.

- Välillä kun asennusteho oli iso, niin tuli pari rekkaa viikossa. Matot asennettiin välittömästi, joten varsinaista välivarastoa ei tarvittu, Vimb kertoo.

Mattojenasennusurakka saatiin siis valmiiksi lokakuussa 2016.

- Nyt kun matot on asennettu, voidaan sanoa, että meni niin kuin elokuvissa. Keli oli syksyllä mitä parhain. Sadepäiviä vain muutama.

Avainsanoina avoimuus ja yhteistyö

Yhteistyö Meltexin kanssa sujui Leppiniemen ja Vimbin mukaan erittäin hyvin. Toimitukset tulivat perille juuri siten, miten ne pyydettiinkin.

- Matot tulevat kuitenkin Keski-Euroopasta, niin hyvin ollaan oltu ajantasalla. Kun on tiedetty milloin rekka lähtee tulemaan, niin ollaan myös osattu ennakoida sitä, milloin ne ovat olleet täällä. Toimitukset ovat olleet priimaa.

- Avoimuus ja yhteistyö ovat olleet avainsanoja tässä. Meltex on tiennyt mukavasti missä me liikutaan, ja me on tiedetty miten Meltexin matot tulevat.

Myös laatupuolella YIT sai Meltexiltä apua.

- Näistä pitää tehdä viranomaisia varten laatudokumentit arkistoon. Ja kun olemme tarvinneet mattojen teknisiä tietoja ja ominaisuuksia, niin ne on saatu mukavasti Meltexin kautta hoidettua, kehuu Leppiniemi.

Vaikka Tuhkamäki ei ehkä kuulostakaan kaikkein tavanomaisimmalta kohteelta, oli työvaiheet meille tuttua puuhaa, mutta totaalisesti erilainen kuitenkin kuin esim. tuo voimalaitos tuossa vieressä, Leppiniemi kuvailee.

- Se on tämän ammatin rikkaus, että on vähän monenlaisia töitä, eikä vain sitä yhtä ja samaa aina.

Palaa Kokemuksia-sivulle